Lietotas automašīnas elektroauto ērā

Par elektroauto tiek runāts arvien vairāk. Nu jau teju katrs auto ražotājs ir radījis savu elektroauto modeli. Jau šobrīd ir skaidrs, ka šie ir nākotnes auto, bet kā tie izmainīs lietotu auto tirgu? Vai tuvā nākotnē pieredzēsim vērā ņemamas izmaiņas, jo visi būs pārgājuši uz elektroauto? Savās pārdomās dalās BRC Autocentrs komanda.

7. novembrī 11:45

Augstas iegādes izmaksas

Ja paskatāmies kaimiņvalstu un Latvijas datos, mūsu valstī elektroauto popularitāte pagaidām vēl ir salīdzinoši zemāka, daudz plašāk tiek pieprasītas dažādas lietotas automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tomēr, pateicoties paaudzes maiņai, sabiedrības izglītotības līmeņa augšanai un “zaļās domāšanas” piekritēju pieaugumam, novērojamas izmaiņas arī mūsu platuma grādos. Aizvien vairāk ielās novērojam ietekmīgā elektroauto magnāta Elona Maska ražotās Tesla automašīnas. Vēl nesen bija ļoti grūti izīrēt elektroauto, šobrīd novērojam uzņēmumus, kas savu autoparku veido tikai un vienīgi no elektroauto. Visas pazīmes liecina, ka tendence turpināsies.

Dabai draudzīgs?

Ražojot elektroauto, tiek radīts nedaudz vairāk izmešu, tiesa gan, ekspluatācijas laikā tas izlīdzinās, jo šie auto pēc tam, izmantojot ikdienā, dabai nodara mazāku kaitējumu. Ja elektroauto tiek lādēts mājās, izmantojot atjaunojamos resursus, tas dabai nenodara praktiski nekādu kaitējumu.

Eiropas Savienība regulāri pārskata prasības, nosaka stingrākus izmešu limitus, tāpēc arī elektroauto ražotāji ir spiesti arvien attīstīt ražošanas procesus, padarot tos arvien draudzīgākus apkārtējai videi. Tāpat attīstība notiek arī citos virzienos – ar vienu uzlādi kļūst iespējams nobraukt arvien vairāk kilometru, līdz ar to arī lietošanā parādās arvien vairāk priekšrocību.

Domājot ilgtermiņā, ir skaidrs, ka elektroauto ikdienas izmantošanas izmaksas ir būtiski zemākas par fosilo auto, tas saistīts arī ar lētākām apkopēm, daudz vienkāršāko uzbūvi, bremžu sistēmas izmantošanu un citiem faktoriem.

Nākotnes izaicinājumu netrūkst

Līdz šim viena no galvenajām problēmām Latvijā bija nepietiekams uzlādes staciju skaits reģionos, taču šī situācija nepārtraukti uzlabojas, arī degvielas uzpildes stacijas papildus tiek aprīkotas arī ar elektroauto uzlādes iespējām.

Kā jau minēts, auto tirdzniecība varētu notikt aktīvāk, taču daudzus no elektroauto iegādes attur tieši salīdzinoši augstās iegādes izmaksas, kas ir būtiski augstākas nekā ierastajām automašīnām. Taču, vērtējot situāciju kopumā, noteikti jāņem vērā arī ekspluatācijas izmaksas, kas elektroauto gadījumā ir krietni zemākas.

 Ir noteikts laika limits

Foto: Freepik.com/senivpetro

Eiropas Savienība ir vienojusies, ka, sākot no 2035. gada vairs nevarēs reģistrēt jaunus auto, ja tie būs darbināmi ar benzīnu vai dīzeļdegvielu. No 2035.gada jaunus varēs nopirkt vairs tikai elektroauto.

Vēl pirms pāris gadiem šis šķita pat nereāls plāns, taču situācija progresē tiešām strauji, piemēram, valsts iestādes jau aktīvi nomaina savus auto uz dabai draudzīgākiem, jo to stimulē nodokļu politika un iepirkumu kritēriji. Tāpat bieži tiek iegādāti hibrīdauto, kuros benzīna dzinējs ir apvienots ar elektromotoru.

Vai Latvijai tas ir reāli?

Daudzi eksperti jau pauduši savu neapmierinātību, ka pāreju uz dabai draudzīgu pārvietošanos rosina tieši politiķi, nevis inženieri un ražotāji, kuri labāk pārzina reālo situāciju.

Precīza cenas starpība ir atkarīga no katra konkrētā ražotāja, taču elektroauto šobrīd vēl arvien izmaksā dārgāk nekā ierastie auto. Lai arī emocionāli daudzi iedzīvotāji gribētu samazināt ikdienas izdevumus par degvielu un dzīvot saskaņā ar dabu, tomēr finansiālās iespējas nosaka savus ierobežojumus. Līdz ar to fosilo lietotu auto tirdzniecība Rīgā, piemēram, šobrīd notiek pat ļoti aktīvi.

Tāpat joprojām nav skaidrs, ja kāds šodien iegādājas elektroauto, vai tiešām varēs brīvi pārvietoties pa visu Latviju? Lielākiem attālumiem ir jāveic maršruta plānošana, lai noteiktu, kur atrodas uzlādes iespēja. Mūsdienu straujajā dzīves ritmā tās ir neērtības, kas saistītas ar ieradumu maiņu.

Paraugoties, piemēram, uz Rīgas ielām sastrēgumu laikā, ikviens var pamanīt, ka iekšdedzes dinēju automašīnu, joprojām, ir krietni vien vairāk – tur ir jaudīgi lietoti BMW, izveicīgi lietoti Audi un eleganti lietoti Volvo. Tomēr elektroauto kļūst vairāk un lietots Nissan Leaf, vai BMW i3 jau ir gana pieejami, it sevišķi, ja ņem vērā valsts atbalstu elektroauto iegādei.

Ja pieskaramies valsts atbalsta programmām, tad apskatīsim kādus variantus piedāvā BRC Autocentrs:

  • Jauna M1 un N1 kategorijas elektromobiļa iegāde – 4500 EUR EKII subsīdija + 1000 EUR + PVN BRC atlaide
  • Lietota M1 un N1 kategorijas elektromobiļa iegāde – 2250 EUR EKII subsīdija + 500 EUR +PVN BRC atlaide
  • Jauna M1 un N1 kategorijas hibrīdautomobiļa iegāde – 2250 EUR EKII subsīdija + 1000 EUR +PVN BRC atlaide

Ienāc BRC Autocentrs mājaslapā, lai uzzinātu vairāk par atbalsta pasākumiem.

Elektrība nekļūst lētāka

Šobrīd daudzi elektroauto īpašnieki atzīst, ka viena no lielākajām šo automašīnu priekšrocībām ir salīdzinoši zemās ekspluatācijas izmaksas, taču vai tās tādas saglabāsies arī nākotnē?

Jau šobrīd elektroenerģijas izmaksas ir ļoti kāpušas dažādu iemeslu dēļ, un pagaidām neviens eksperts nevar apsolīt, ka tuvākajā laikā nepiedzīvosim vēl kādu cenu kāpumu, kas attiecīgi ietekmēs arī elektroauto šoferu ikdienas izdevumus. Bet tieši tāpat neviens nevar garantēt degvielas cenu stabilitāti, kā arī jāņem vērā, ka elektroenerģijas cenu kāpums ir tieši fosilo energo resursu cenu izmaiņu dēļ.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Auto tirdzniecība, ko diktē pircējs

Foto: Freepik.com/wirestock

Esam iepriekš aplūkojuši elektroauto attīstības plānus, noskaidrojuši ražotāju tendences, taču ikvienam uzņēmējam ir skaidrs, ka patiesībā tirgū notiekošo diktē pircējs. Jā, ir plāns līdz 2035. gadam pāriet uz elektroauto, bet vai pircēji būs gatavi to darīt?

Iespējams, tieši visi šie ārējie apstākļi lietotu automašīnu tirgum liks kļūt vēl aktīvākam, jo pircēju ieradumus ir grūti mainīt īsā laikā. Tie, kas dažādu iemeslu dēļ nevarēs iegādāties ne jaunu, ne lietotu elektroauto, pastiprināti meklēs lietotus iekšdedzes dzinēja automobīļus.

Šobrīd kopējā ekonomiskā situācija nav motivējoša lieliem izdevumiem – daudzi ir satraukušies par iespējām segt ikdienas izmaksas, norēķināties par komunālajiem pakalpojumiem, iegādāties kvalitatīvu pārtiku, līdz ar to jauna auto, jo īpaši salīdzinoši dārgā elektroauto, iegāde, visticamāk, varētu nebūt prioritāte.

Lietotas automašīnas – tirgus mainās

Vienlaikus gan ir arī skaidrs, ka šobrīd pasaulē mainās teju viss, izņēmums nav arī lietotu automašīnu tirgus. BRC Autocentrs komanda jau tagad novēro būtiskas pircēju paradumu izmaiņas, kas noteikti turpināsies arī nākotnē. Šobrīd daudzi atliek jauna auto iegādi, izlemjot par labu vēl vairāku gadu braukšanai ar jau esošo auto.

Arī iegādes kritēriji ir mainījušies – ja agrāk, iegādājoties lietotu auto, viens no pamata kritērijiem bija auto ražošanas gads, tad šobrīd daudz lielāka vērība tiek pievērsta nobraukumam.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tas ir tikai viens no piemēriem, kas apliecina, ka pircēju domāšana arvien vairāk tiek orientēta uz ilgtermiņu, taču netiek veikti arī nepārdomāti pirkumi, netiek pieņemti sasteigti lēmumi. Būtiska prasība ir arī lietoti auto ar garantiju.

Saskaņā ar visu augstākminēto BRC Autocentrs komanda uzskata, ka lietotu auto tirdzniecība nav apdraudēta. Jā, ir tikai likumsakarīgi, ka autoplačos ar laiku parādīsies arī arvien vairāk elektroauto un tirgus pakāpeniski, dabīgā ceļā  mainīsies, taču nav pamata arī panikai, ka visiem steidzami ir jācenšas krāt nauda, lai iegādātos salīdzinoši dārgos elektroauto.

Kāpēc BRC Autocentrs?

BRC Autocentrs sortimentā ir dažādas lietotas automašīnas dažādām gaumēm. Ieskatieties auto placī klātienē vai internetā un izvēlieties savu uzticamāko braucamo! Noderīgi, ka BRC Autocentrs mājas lapā šobrīd izveidota arī 360 grādu tūre, kas nodrošina iespēju aplūkot placi, neizejot no mājām. Ieskaties.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm