tv3.lv

Kāpēc vasarā nav droši braukt ar ziemas riepām?

Vasaras mēnešos reizēm var redzēt automašīnas, kas aprīkotas ar ziemas riepām. Kāpēc šāds risinājums ir ne tikai nedrošs, bet arī neizdevīgs? To uzzināsi, ja veltīsi dažas minūtes šim rakstam!

19. jūlijā 14:43

Būtiska nianse – ziemas riepu un vasaras riepu uzbūve un īpašības ievērojami atšķiras

Laikapstākļi ziemā un vasarā ir krasi atšķirīgi, un tas, protams, ietekmē arī ceļu stāvokli. Vasaras mēnešos to segums lielākoties ir silts un sauss, bet vēlā rudenī, ziemā un agrā pavasarī ceļus bieži klāj nelīdzena sniega un ledus kārta.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Riepu funkcija gan paliek nemainīga 365 dienas gadā – nodrošināt optimālu saķeri ar ceļa segumu, taču katrā no sezonām tas tiek panākts ar atšķirīgiem risinājumiem:

  • Vasaras riepas – ir daudz gludu protektora bloku maksimālai saķerei ar virsmas laukumu. Tās tiek izgatavotas no cietāka gumijas maisījuma;
  • Ziemas riepas – ir elastīgs protektors, kas paredzēts zemām temperatūrām. Ziemas riepām ir mīkstāki protektora bloki un daudz vairāk lameļu (nelieli izgriezumi protektora blokos). Šie elastīgie bloki ar lamelēm ir paredzēti saķerei uz nelīdzenas, sniegotas vai ledainas virsmas, nevis uz vienmērīgi sausa un silta seguma.

Raksta turpinājumā – četri iemesli, kāpēc ziemas riepu izmantošana vasarā ir slikta ideja!

1. iemesls: tavas automašīnas riepas strauji nodils

Foto: Pixabay.com/recyclind

Iepriekš minētajām lamelēm un protektora blokiem saskaroties ar sausu un siltu ceļu segumu, gumijas bloki tiek saspiesti, kā rezultātā riepa ievērojami uzkarst. Tas notiek, jo lameles ātri atveras un aizveras. Kā zināms, pārāk liels karstums ir vissliktākais riepu ienaidnieks, kā rezultātā tās ļoti strauji dilst.

Ziemā gan zemā temperatūra, gan uz ceļa esošais sniegs, ledus vai ūdens palīdz riepas atdzesēt. Lielākoties robeža, pie kuras ziemas riepu modeļi vairs nespēj uzrādīt optimālu veiktspēju un pastiprināti dilst, ir septiņi grādi pēc Celsija.

2. iemesls: tu nespēsi tik ātri apturēt savu automašīnu

Salīdzinot ar labu vissezonas riepu, ziemas riepai pēc konstrukcijas būs 2–3 reizes vairāk protektora bloku, kas ievērojami uzlabo to veiktspēju uz nelīdena ceļa seguma, kuru klāj ledus vai sniega kārta. Tomēr vasarā, braucot pa sausu un sakarsušu asfaltu, šī elastīgā konstrukcija var ievērojami pagarināt bremzēšanas ceļu. Pētījumu par bremzēšanas ceļa atšķirībām starp ziemas un vasaras riepām ir ļoti daudz. Iegūtie dati gan tajos mēdz atšķirties – tos ietekmē izmantotie riepu modeļi un citas nianses.

Viens no šādiem pētījumiem atklāj, ka vasarā, braucot ar ātrumu 100 km/h, vasaras riepu bremzēšanas ceļš ir 36 metri, bet bremzēšanas distance ziemas riepām tajos pašos apstākļos palielinās līdz 42 metriem, turklāt pēc šiem 36 metriem auto ātrums joprojām ir visai liels (aptuveni 37 km/h). Lieki piebilst, ka, automobilim traucoties šādā ātrumā, sešiem metriem ceļu satiksmes negadījumā vai bīstamā situācijā var būt izšķiroša nozīme.

3. iemesls: tu nevarēsi tik efektīvi kontrolēt savu automašīnu

Izmantojot ziemas riepas siltā pavasarī un vasarā, tās ne vien ātrāk nodils un pasliktināsies bremzēšanas ceļš, bet arī samazināsies kontrole pār automašīnu. Pētījumi liecina, ka ar ziemas riepām aprīkota automobiļa stūres precizitāte siltā laikā ir par aptuveni 15 procentiem mazāka.

4. iemesls: tu izjutīsi paaugstinātu degvielas patēriņu

Foto: Freepik.com/senivpetro

Rites pretestība tiek definēta kā enerģija, kas tiek zaudēta riepas rites laikā. Galvenais enerģijas zuduma iemesls ir pastāvīga riepas deformācija. Siltajos gadalaikos ziemas riepu nodiluma līmenis ir augsts, un rites pretestība ir vidēji par 15% augstāka nekā vasaras riepām. Izsakoties pavisam vienkārši, automašīnai vajadzēs pielietot vairāk jaudas, lai turpinātu kustību, līdz ar to būtiski pieaugs degvielas patēriņš.

Ko saka likumdošana?

To, kad jāmaina ziemas riepas, likums nenosaka, obligāta ir vien vasaras riepu maiņa – tās drīkst izmantot no 1. marta līdz 1. decembrim. Līdz ar to teorētiski ziemas riepas var izmantot visu gadu (izņemot radžotas riepas, kas ir atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam), taču šādam risinājumam, kā jau secinājām raksta ietvaros, ir ļoti būtiski trūkumi.

Rezumē – ziemas riepas vasarā ir nedrošs un ilgtermiņā neizdevīgs risinājums

Ietaupījums labākajā gadījumā būs izjūtams īstermiņā, bet līdz ar to automašīnu, pārvietojoties vidēji lielā vai lielā ātrumā, būs apgrūtinoši vadīt, un ievērojami pieaugs gan bremzēšanas ceļš, gan degvielas patēriņš. Aplams ir arī apgalvojums, ka jaunas vasaras riepas iecērt pamatīgu robu maciņā.

Izvēloties Premium ražotāju meitas zīmolu produkciju (tā pārsvarā atrodama biznesa klasē un vidējā klasē), iespējams iegādāties ļoti kvalitatīvas riepas par draudzīgu cenu. Ja ar auto pārvietojies apzinīgi un pa labas kvalitātes ceļiem, kā arī smagās lietavās automašīnu neizmanto, tavas vajadzības apmierinās arī budžeta klases vasaras riepu modeļi.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Ja arī tevi interesē jaunas vasaras riepas, dodies uz Riepas1.lv internetveikalu – tur tevi sagaida plašs klāsts, draudzīgas cenas, ērts meklēšanas filtrs, zinoši konsultanti un bezmaksas piegāde visā Latvijā 1–2 darba dienu laikā!

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm