tv3.lv

Ceļš uz augstāko vadības līmeni sievietēm – kādas prasmes un iemaņas ir pieprasītas

Baiba Rubesa ir Latvijas patriote, kas dzimusi un augusi Kanādā, pēc tam Vācijā, vēlāk dzīvojusi arī Norvēģijā, Čehoslovākijā un Azerbaidžānā. Studējusi Jorkas Universitātē; guvusi starptautisku pieredzi augstākā līmeņa vadībā. Šobrīd Baiba ir viena no Latvijas pieredzes bagātākajām biznesa vadītājām un valdes priekšsēdētājām.

12. janvārī 15:44

Baiba savu karjeru aizsāka “Volkswagen Group”, vēlāk turpināja to attīstīt vadības pozīcijās dažādu jomu uzņēmumos Latvijā un ārvalstīs – “Statoil”, “DnB Nord”, “RB Rail” un “Latvenergo”. Šobrīd Baiba ir “HansaMatrix”, “Lightspace Holding” un “Coffee Address” padomes priekšsēdētaja, Stokholmas Ekonomikas augstskolas (SSE, Rīga) fonda padomes locekle.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Pagājušā gadā Baiba Rubesa kopā ar uzņēmēju Dagniju Lejiņu izveidoja kustību sieviešu ekonomiskai iespējošanai “Novatore” ar konkrētu mērķi – panākt, lai vairāk sieviešu ieņem vadības līmeņa amatus un arī pelna vairāk. Mēs to saucam par sieviešu ekonomisko iespējošanu.

“Novatore” ietvaros tika izveidota apmācību programma  MISSION: EXECUTIVE – sievietēm, kas vēlās kļūt par augsta līmeņa vadītājām.

Baiba MISSION: EXECUTIVE programmā dalās ar savu pieredzi, rekomendācijām, kā arī piedāvā privātas mentoringa sesijas programmas dalībniecēm, lai iedrošinātu un veicinātu sieviešu ekonomisko iespējošanu – lai vairāk sieviešu ieņemtu vadības līmeņa amatus un arī pelnītu vairāk.

Esam apkopojuši vērtīgas atziņas no Baibas pirmās lekcijas MISSION: EXECUTIVE  seminārā par tēmu “Vadības pasaules mīti un īstenība”, kur Baiba runā par ceļu uz augstāko vadības līmeni un to, kādas ir moderna vadītāja prasmes un iemaņas, kas šobrīd ir pieprasītas?

1. Vadītājai ir jābūt ar skaidru vīziju.

Visas organizācijas atspoguļo savu augstāko vadītāju, un savā ziņā ir tā “spogulis”. Vadītajai ir jāspēj ietekmēt procesus un uzņemties atbildību par saviem lēmumiem, jābūt vīzijai par to, kur organizācijai ir jāvirzās un kā to īstenot. Pats galvenais ir noteikt savu ilgtermiņa vīziju un sastādīt plānu, kā to sasniegt, atrast pareizos sadarbības partnerus un komandu. Vadītāja nevar lietām pieiet virspusēji, viņai ir vienmēr jābūt sagatavotai, vienmēr formā neatkarīgi no situācijas, jo tas norāda uz profesionalitāti.

2. Komunikācijas prasmes ir atslēga.

Komunikācijas prasmes arī ir viens no faktoriem, kas raksturo mūsdienu augstākā līmeņa vadītāju. Tās ir jāizkopj un jātrenē. Tas nenotiek pats no sevis, tas prasa daudz darba un sagatavošanās, bet to var izkopt jebkurš. Vai zinājāt, ka, lai perfekti publiski uzstātos, viena minūte uz skatuves prasa viena stundu laika sagatavošanās darba?

Bet komunikācija nav tikai uzstāšanās prasmes, tā ir arī iekšējā un ārējā komunikācija, un ārkārtīgi svarīga te ir prasme ieklausīties.

Nedrīkst piemirst, arī tad, ja uzņēmums savu darbību veic tikai Latvijā, tā sadarbības partneri var būt no citām valstīm un komunikācija mēdz būtiski atšķirties. Jārespektē vērtību un kultūras atšķirību dažādība.

3. Izveido zvaigžņu komandu.

Ne velti ir teiciens, ka augstākā līmeņa vadītāja ir tik spēcīga, cik spēcīga ir viņas komanda. Ir jāprot deleģēt un jāprot izveidot savu daudzpusīgo zvaigžņu komandu. Vadītājai ir jāsaprot, kas gan viņai, gan organizācijai ir nepieciešams, jādomā par iespējām attīstīties, uzlabot sniegtos pakalpojumus un rast inovācijas. Protams, būtiski ir arī, lai komanda atbalstītu visas nepieciešamās “atslēgas” jomas (ilgtspēju, cilvēkresursu vadību, tehnoloģijas, juridiskie aspekti u.c.).

4. Apzinies, ka tu esi vadītāja visu laiku.

Augstākā līmeņa vadītājas darbs nav tikai no 9-17. Ir jābūt gatavai veltīt papildus laiku procesā un patiesībā visbiežāk šie procesi Tevi nodarbina 24/7. Jārēķinās, ka privātā dzīve tiek ietekmēta un bieži vien “darbs tiek nests arī uz mājām”, bet ir jāmāk novilkt līniju un nepārtraukti kontrolēt, kas ir informācija, kas ir konfidenciāla un ar ko dalīties nedrīkst. Vadītājai ir nepārtraukti jādomā par savām iespējām augt, pilnveidoties un attīstīties, papildināt zināšanas un nepārtraukti mācīties. Nedrīkst skatīties šauri. Jābūt erudītai ar plašu redzeslauku jeb “helihoptera skatu”, lai spētu ieraudzīt “lielo bildi”.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

5. Cilvēcīgums vienmēr uzvar.

Ļoti svarīgs ir cilvēcīgums, neatkarīgi no ieņemamā amata un apstākļiem. Augstākā līmeņa vadītājai ir nepieciešams izprast katru darbinieku (kultūru, īpašības, vērtības), īpaši arī tādēļ, ka dažādība ir tā, kas ļoti ietekmē organizācijas kopējo dinamiku. Pateicoties cilvēcīgumam, darbinieki jūtas novērtēti un darba atmosfēra ir tiem tīkama, kas ir svarīgi faktori ceļā uz organizācijas sasniegumiem. Katrs darbinieks ir daļa no organizācijas. Kā piemēru Baiba min, ka strādājot “Statoil” reizi gadā viņa devās uz katru no DUS, lai aprunātos un uzklausītu ikviena darbinieka viedokli, jo sēžot birojā valdes krēslā, var palaist garām nelielas, bet būtiskas detaļas, kas veido kopējo procesu,  veicina klientu un darbinieku apmierinātību.

6. Vadi savus enerģijas resursus gudri un zini, kur tos smelties.

Katrai augsta līmeņa vadītājai ir jāprot plānot ne tikai laiku, bet arī enerģiju un jāsaprot, kur to smelties. Enerģijas resursu avoti katram ir citi, tāpēc ideālās formulas nepastāv. Taču tas nenozīmē, ka par to drīkst aizmirst. Katrai vadītājai savā ikdienā ir jāieplāno laiks enerģijas iegūšanai un atjaunošanai. Lai varētu dot, ir jāzina, kur to resursu smelties. Vadītājai ir jābūt paraugam visās jomās. Ir pagājis tas laiks, kad “modē” bija darbaholisms. Ir jāmāk parūpēties arī par sevi, ne tikai mentāli, bet arī fiziski – miegs, svaigs gaiss, veselīgs uzturs, kustības – tas viss ir svarīgi!

7. Uzdrošinies!

Galvenais ir nebaidīties un mēģināt, neskatoties uz to, kādas ir prasības, jo mēs bieži neprotam novērtēt sevi pietiekami un pareizi. Ne vienmēr darba devēji izvēlās vai ievēlē tos darbiniekus, kas 100% atbilst visām prasībām. Taču, ar laiku un motivāciju, tie kļūst par augsta līmeņa profesionāļiem. Un te svarīga ir pašpārliecība, kas bieži vien ir tas, kas sievietēm trūkst. Bieži vīrieši ar zemākām zināšanām un pieredzi nekautrējās pieteikties amatiem, kuros sievietes nemaz nepiesakās, jo uzskata, ka nav gana labas, kas ir aplami. Jākoncentrējas uz savām stiprajām pusēm un atvērtu skatu, visu, ko es nezinu šobrīd, es varu iemācīties.

Ļoti svarīgi ir veidot savu atbalsta sistēmu. Nav jābūt vienai. Tādēļ sievietēm ir jārada ap sevi atbalsta sistēmas iedrošinājumam – pieredzes apmaiņa un atklātas sarunas ar augsta līmeņa profesionālēm, mentorings iedrošinājumam, kā arī, un tas ir īpaši svarīgi, tīklošanās ar profesionālēm ar skaidru karjeras izaugsmes mērķi.

Vēlies būt augstākā līmeņa vadītāja? Piesakies! 

98 % MISSION: EXECUTIVE sarunu cikla dalībnieču iesaka šo programmu saviem draugiem [1]. MISSION: EXECUTIVE 2 starts jau 18.janvārī, vairāk informāciju par programmu un lektoriem meklē šeit. Piesakies pati vai uzdāvini dalību savai draudzenei vai kolēģei ambiciozākam karjeras uzrāvienam jaunajā gadā.

[1] –  MISSION: EXECUTIVE dalībnieku aptauja, 2021

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm