Auto riepas: Kas izgudroja un no kā tās tika izgatavotas?

Karls Benzs neizgudroja pašas riepas, bet izgudroja pirmās cietās gumijas riepas automobiļiem. Dž. B. Dunlops 1888. gadā izgudroja pirmo pneimatisko riepu velosipēdiem un pēc tam nodibināja uzņēmumu, kas ražoja gan velosipēdu, gan automašīnu riepas. Andrē un Eduārs Mišelīni 1891. gadā izgudroja pirmās noņemamās pneimatiskās riepas.

13. martā 11:20

Ja vēlaties uzzināt, kas izgudroja riepas automašīnām, šis raksts ir domāts tieši Jums! Ja nebūtu šo cilvēku, kas pielika lielas pūles vēsturē, lai Jūs viegli un ērti varētu iegādāties, piemēram, jaunas vasaras riepas, kad vien vēlaties, tad, iespējams, riepu vēsture būtu citādāka.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Kad tika izgatavotas pirmās riepas?

Protams, koka riepas radās jau pirms vairākiem tūkstošiem gadu. Neviens gan precīzi nezina kad tās tika izgudrotas, bet tās bija neefektīvas, jo ir cietas un nespēj pielāgoties visiem ceļa segumu veidiem.

Karls Benzs, pasaulē pirmā automobiļa izgudrotājs, 1888. gadā izgudroja auto riepas savam transportlīdzeklim. Atšķirībā no pneimatiskajām riepām, kas radās vēlāk un tiek izmantotas arī mūsdienās, Benza riepas veidoja cieta vulkanizēta gumija, kas bija piestiprināta pie metāla riteņa ar spieķiem.

Cietās gumijas riepas ir ļoti izturīgas pret bojājumiem un bez caurduršanas riska. Diemžēl šīs priekšrocības nemaina faktu, ka cietās gumijas riepas rada grūtāku braukšanu nekā pneimatiskās un var arī sabojāt ceļa segumu.

Dž. B. Dunlops, skotu izgudrotājs, 1888. gadā patstāvīgi izstrādāja pneimatisko riepu sava dēla velosipēdam. Kad šis eksperiments bija veiksmīgs, Dunlops uzsāka sadarbību ar finansistu Hārviju du Krosu. Sākotnēji viņu uzņēmums “Dunlop Rubber” nodarbojās ar velosipēdu ražošanu, bet 1900. gadā viņi izgatavoja pirmo pneimatisko riepu automobiļiem.

Jāpiebilst arī, ka pneimatiskās riepas automašīnām vai citiem transportlīdzekļiem nebūtu varējušas rasties bez Čārlza Gudjeara (Charles Goodyear), kurš 1844. gadā izgudroja vulkanizācijas procesu. Gumijas vulkanizācija ietver tās apstrādi ar sēru, lai radītu gumijas formu, kas ir cietāka, nav lipīga un ir izturīgāka pret laikapstākļiem.

Kā radās mūsdienu automobiļu riepas?

Kopš riepu pirmās izgudrošanas ir notikuši daudzi jauninājumi un attīstība, lai iegūtu mūsdienīgas riepas, kādas mēs redzam mūsdienu automobiļos. Svarīgākie sasniegumi un riepu veidi ir šādi:

1. Noņemamas riepas

Pirmās automašīnu riepas bija izgatavotas no gumijas, kas bija pielīmēta pie metāla riteņa loka, un šāda konstrukcija nozīmēja, ka remonts vai nomaiņa aizņēma vairākas stundas. Brāļi Andrē un Eduārs Mišelīni 1891. gadā izstrādāja noņemamu pneimatisko automobiļa riepu, kas pēc tam izraisīja lielu sabiedrības interesi.

2. Karbonizētās riepas

1910. gadā Goodrich Company radīja riepas ar ilgāku kalpošanas laiku, pievienojot gumijai oglekli (no kvēpiem). Karbonizētā riepa izrādījās izturīgāka, stabilāka un labāk vadīja karstumu. Pirmās riepas bija baltā krāsā, līdzīgi kā to izejmateriāls – dabiskais kaučuka latekss. Mūsdienās visas riepas ir melnas, jo ražošanas procesā tiek pievienoti sodrēji.

3. Riepas ar protektoru

Pirmā riepa ar protektoru parādījās 1905. gadā, un tai bija biezs protektora bloks, kas palīdzēja veidot saķeri ar ceļu slapjos laikapstākļos.

4. Ziemas riepas

Pirmās ziemas riepas vietējiem transportlīdzekļiem 1936. gadā izgudroja Somijas uzņēmums “Hakkapeliitta” (tagad “Nokian Tyres”). Šīs riepas tiek ražotas vēl šodien.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

5. Mākslīgās gumijas riepas

Uzņēmums “DuPont Company” 1931. gadā komercializēja sintētiskā kaučuka ražošanu, tādējādi pārtraucot riepu ražošanas atkarību no dabiskā kaučuka resursiem.

6. Riepas bez kameras

Uzņēmums “Goodrich Company” 1947. gada maijā paziņoja par bezkameras riepas izstrādi. Šī inovācija likvidēja nepieciešamību pēc atsevišķām riepu kamerām un saspiesto gaisu pildīja  pastiprinātajās riepas sieniņās, padarot automašīnas lietošanu drošāku un mazāk pakļautu bojājumiem. Pēc veiksmīgas testēšanas līdz 1953. gadam bezkameru riepas kļuva par standarta aprīkojumu lielākajai daļai jauno automobiļu.

7. Runflat riepas

70. gadu beigās parādījās riepas, kas ļauj transportlīdzekļiem turpināt braukt ar plīsušu riepu, lai sasniegtu drošu apstāšanās punktu. Tām ir biezākas sānu borta sieniņas, kas ļauj kādu brīdi pārvietoties ar riepu, kam iekšā nav gaiss.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm